Wat is een goed logo? 4 tips voor een goed logo

Een logo en bijhorende huisstijl zijn het uithangbord van elk bedrijf.

Ze geven je een visuele identiteit. In de startfase van een bedrijf wordt een logo vooral in beperkte mate gebruikt. Zoals bijvoorbeeld op visitekaartjes, briefpapier en website. Maar het is aan te raden om alvast verder te kijken naar het gebruik op bijvoorbeeld kleding, voertuigen, stickers, enz.

Eenvoudig

Een logo moet leesbaar zijn, zelfs vluchtig, zoals in het verkeer. Daarom geldt nog steeds het basisprincipe: Keep it simple! Eenvoud zorgt steeds voor een grotere visibiliteit en zo vergroot de kans dat je een blijvende indruk achterlaat.

Herkenbaar

Het is een uitdaging om uniek en conceptueel te zijn. Het is niet persé nodig om letterlijk uit te beelden wat je doet. Langs de andere kant wil je ook geen logo dat voor gelijk welk bedrijf kan gebruikt worden. Het ideale scenario is wanneer mensen je logo herkennen zonder dat de naam van je bedrijf erbij staat. Denk maar aan bijvoorbeeld Nike en Delhaize. Dit komt natuurlijk niet vandaag op morgen en vereist een doordachte strategie aan merkaanwezigheid en promotie.

Tijdloos

De identiteit van jouw bedrijf is niet bedoeld om veel te veranderen. Blijf dus uit de buurt van trends. Wat vandaag in is, is morgen alweer voorbij gestreefd. Een goed tijdloos logo is niet gebonden aan tijd.

Flexibel

Het is belangrijk dat het logo gebruikt kan worden op verschillende media en in verschillende vormen en maten. Om dit te garanderen moet een logo opgebouwd zijn als vector. Zo kan het logo geschaald worden in gelijk welke grote zonder kwaliteitsverlies. Ook aan te raden is om van elk logo verschillende varianten te voorzien zodat het goed zichtbaar blijft op eender welke achtergrond en in zwart/wit drukwerk. Leesbaarheid is van het grootste belang zodat het in gelijk welke grootte (zowel erg klein als erg groot) leesbaar blijft.