Opmaak en verspreiding van een folder of brochure

Kijk maar eens om je heen. Alles wordt op de één of andere manier vormgegeven. Alleen al om iets duidelijker te maken of iets meer te laten opvallen, of simpelweg om iets mooier te maken.

Lay-out

Onder lay-out (opmaak) wordt verstaan hoe de opbouw van een (grafisch) ontwerp er visueel uit ziet. Het gaat dan om het lettertype, de positie op de pagina, de indeling in kolommen, waar de afbeeldingen staan, enz…

De zin van een goede vormgeving.

Kijk maar eens om je heen. Alles wordt op de één of andere manier vormgegeven. Alleen al om iets duidelijker te maken of iets meer te laten opvallen, of simpelweg om iets mooier te maken.

Een goede indruk maken kan bepalend zijn voor je bedrijf of organisatie. Hoe wil je overkomen, wat wil je duidelijk maken, hoe wil je er uit springen?

Een passend ontwerp is hiervoor de basis. De juiste vorm, kleur en uitvoering zijn allemaal factoren die bijdragen tot een algemeen beeld (imago) waarmee je je weet te onderscheiden van je concurrenten.

Technisch aspect

Je kan een geweldig idee hebben van hoe je wil communiceren naar de buitenwereld maar let wel: heel belangrijk is dat alles technisch uitvoerbaar moet zijn. Wat zijn de mogelijkheden en de beperkingen binnen het uitvoeren van een opdracht. Of het nu gaat over de opmaak of het aanleveren van drukbestanden.

Alles moet technisch uitvoerbaar zijn

Voorbereidende stappen bij het maken van een brochure of folder

  1. Bepaal je doelgroep
    Denk goed na over wie je nu precies wil bereiken met je folder of brochure.
     
  2. Bepaal de inhoud
    Waar moet het over gaan? Over je bedrijf of een specifiek aspect ervan?
     
  3. Verzamel de teksten
    Schrijf je teksten zelf of schakel eventueel een geode tekstschrijver in. Houd steeds in gedachten wat het doel van de brochure of folder is. Houd ook rekening voor wie je schrijft (voor kinderen en jongeren hanteer je een ander taalgebruik dan bij bv. zakenlui…)
     
  4. Verzamel de afbeeldingen
    Ga op zoek naar passende en sprekende beelden die je teksten kunnen ondersteunen. Opletten dat de afbeeldingen de nodige resolutie hebben (vraag hiervoor technisch advies bij de grafisch ontwerper die je brochure of folder zal opmaken) en raadpleeg desnoods beeldbanken als je zelf niet het nodige fotomateriaal hebt of kan (laten) maken.
     
  5. Zorg voor een goede briefing
    Maak een afspraak met je grafisch ontwerper en leg goed uit wat je precies in gedachten hebt. Maak eventueel een schema met een pagina-indeling en welke afbeeldingen je bij welke tekst wil.

    Zorg ook voor rust in de brochure. Vele pagina’s doorlopende tekst na elkaar zal saai over komen en de lezer (potentiële klant) zal snel afhaken.
     
  6. Plannen

    Voorzie zeker ook tijd voor controles en correcties. Als er een deadline is, omdat je de brochure nodig hebt op een beurs of tegen een welbepaalde datum in de bus moet liggen… moet dit op tijd duidelijk gemaakt worden aan de ontwerper.

    Er moet namelijk nog tijd voorzien worden voor het drukken en ook de opmaak en correctierondes nemen tijd in beslag
     

  7. Drukken

    In samenspraak met je ontwerper wordt een goede drukker uitgekozen voor je folder of brochure.

    Enig overleg is nodig qua keuze van papier en afwerking van je drukwerk. Kies niet persé voor de goedkoopste optie. Het zou zonde zijn als je mooie ontwerp teniet gedaan wordt door een verkeerde papierkeuze of een te eenvoudige afwerking, …

    Bekijk alle mogelijkheden op gebied van afwerking (vernis, UV-lak, mat of glanzend lamineren, …) Dit kan allemaal zorgen voor meer uitstraling van je brochure
     

  8. Verspreiden
    Eenmaal gedrukt zal je brochure verspreid moeten worden. Doe je dit zelf, voorzie dan enveloppen, bijhorende brieven en hulp om dit allemaal in te pakken. Zorg ook dat je alles voldoende frankeert. Je potentiële klant zal niet tevreden zijn als hij portkosten moet betalen en zal dan ook zeker niet snel geneigd zijn om verder op deze zending in te gaan.

 

Comsa kan je hierbij zeker helpen met raad en daad om dit zo efficient mogelijk te laten verlopen.