Het belang van nieuwsbrieven

Allicht krijgt u regelmatig nieuwsbrieven in uw mailbox van verschillende firma's. Deze kunnen als iinteressant of eerder als storend beschouwd worden naargelang de inhoud, lay-out en de afzender van de nieuwsbrief.

Normaal ontvangt u die nieuwsbrieven omdat u ingeschreven bent op een e-maillijst of omdat u klant bent bij de firma die ze stuurt. U ontvangt ze dus niet van wildvreemden.

Eén ding is zeker, namelijk dat e-mail marketing ondanks de opmars van sociale media nog lang niet uitgestorven is.

Waarom zou ik nieuwsbrieven sturen?

Newsletters zijn een ideaal middel om uw boodschap op een goedkope manier aan een ruim en gericht publiek te verkondigen. Het versturen van nieuwsbrieven zorgt ervoor dat je klanten aan jou of je merk herinnerd worden, dat ze weten dat je nog bestaat en openstaat voor verdere samenwerking.

Het is aangewezen een je adressenlijst te laten groeien door mensen vrijwillig te laten inschrijven op je nieuwsbrief. Dit zorgt er voor dat je abonnees met plezier je nieuwsbrief lezen en popelen om de volgende nieuwsbrief te ontvangen.

Het is bijgevolg ook belangrijk, en bij wet verplicht, om de ontvangers de mogelijkheid te geven uit te schrijven. Hierdoor weet je ook dat je lezers echt geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrief als ze niet uitschrijven en wanneer ze wel uitschrijven, kan je trachten te achterhalen hoe dit precies komt.

Wat maakt een nieuwsbrief nu een goede nieuwsbrief?

Een goeie e-letter zet de lezer aan tot actie. De abonnee wordt uitgenodigd om naar je website te gaan, of naar je winkel te gaan door de overtuigende tekst van je nieuwsbrief.

Mensen hebben over het algemeen weinig tijd als ze e-mails lezen dus maak ze niet te lang en blijf to the point.

Zorg ervoor dat je nieuwsbrief goed leesbaar is. Dit doe je tekst sober te houden en een rustige lay-out te kiezen. Voorzie ook een online versie van je nieuwsbrief op je website voor mensen die de nieuwsbrief niet correct weergegeven zien in hun e-mail client.

Inhoudelijk helpt het om de lezer te belonen. Dit doe je door in je nieuwsbrief nieuws en weetjes of handige tips te geven. Uiteraard kan je deze laten doorlinken naar je website waar meer informatie staat.

Voorzie misschien een wedstrijd die je bekendmaakt via je nieuwsbrief. Deelname kan bijvoorbeeld via je website of via sociale netwerken. De links hier naartoe voorzie je uiteraard in je nieuwsbrief zelf.

Zorg voor een vaste frequentie in je mailings. Het is nutteloos om 7 mails te sturen in januari en dan te wachten tot juni om je volgende mail te sturen. Spreid je nieuwsbrieven dus over het kalenderjaar en werk deze planning op voorhand uit.

Uiteraard kan je van deze vaste frequentie afwijken voor een speciale nieuwsbrief met een uitzonderlijke melding of promo-actie. Mensen houden van verrassingen.

Hoe geraak ik aan mijn e-mailadressen?

Je hebt besloten om te beginnen met een e-mail campagne? Prima! Nu hebben we wel nog abonnees nodig.

Hoe bekom ik nu abonnees?

  • Plaats de mogelijkheid om in te schrijven op je website. Bezorg deze abonnees bijvoorbeeld een cadeautje in de vorm van een unieke download.
  • Verzamel de e-mailadressen van je klanten. Deze heb je allicht al staan. Het loont dus de moeite deze ergens centraal bij te houden in een Excel-file.
  • Op het contactformulier op je website voeg je een vinkje toe met de vraag of de bezoeker zicht wenst te abonneren op de nieuwsbrief.
  • Via de sociale media roep je op om je in te schrijven op je nieuwsbrief.

Wens je aan de slag te gaan met je nieuwsbriefcampagne? Contacteer ons voor meer informatie. Wij helpen je graag verder.